موج انتقادات به فیلم «ساعت ۶ صبح» به نویسندگی و کارگردانی مهران مدیری شدت گرفته است.

آقای مدیری در این جامعه زندگی نمی‌کند!
دامون قنبرزاده

دامون قنبرزاده، منتقد سینمایی درباره فیلم «ساعت ۶ صبح» ساخته جدید مهران در صفحه اینستاگرامش نوشت: این نوشته نقد فیلم نیست، نقد یک جهان ذهنی دور از جامعه است، نقد نویسنده و کارگردانش است که گویا سر در هوا دارد. بی منطقی عجیب ایده ی فیلم نشان از این می دهد که آقای مدیری در این جامعه زندگی نمی کند اینجا هست اما زندگی نمی کند. کسی که در این جامعه و در میان مردم زندگی کند می داند که منطق حمله ی ماموران نیروی انتظامی به پارتی شبانه به دهه ی شصت برمی گردد. کسی که زیروبم جامعه دستش باشد می داند که ترس بی اندازه ی آدمهای حاضر در مهمانی بعد از دیدن پلیس اصلاً به همان دهه هم برنمی گردد. فضایی ست این روزها دیگر کسی به خاطر برگزاری پارتی این طور نمی ترسد. و قالب تهی نمی کند این شکل از درام پردازی به خوبی معلوم می کند آقای مدیری در دنیای دیگری سیر و سلوک می کند.

او در ادامه آورده است: دنیایی که در آن نه در پارتی هایی در سطح پارتی های فیلم شرکت می کند قطعاً پارتی های با کلاس تری چرا! اما دورهمی درون فیلم نه از حال دل کسانی که می خواهند مهاجرت کنند خبر دارد، نه جوانها را می شناسد و با آنها برخورد می کند و نه هیچ چیز دیگر ایده و پرداخت فیلم نشان می دهد که کارگردانش هیچ نسبتی با جامعه ندارد. 

به باور قنبرزاده، نویسنده- فیلم ساز کسی که پیشه اش هنر است، باید ببیند، بچرخد، میان مردم برود، خودش را خاکی کند، کثیف کند، بمیرد و دوباره زنده شود و ادامه می دهد: با برگزاری اکران خصوصی و ژست گرفتن جلوی دوربین این اتفاقها نمی افتد! نمی گویم این کارها بد است می گویم صرفاً دنبال این چیزها بودن نتیجه اش می شود این!

آقای مدیری در این جامعه زندگی نمی کند!

این منتقد سینمایی یادآور می شو د: اصلاً یک نویسنده- فیلم ساز و کسی که پیشه اش هنر است باید آرام بگیرد، فکر کند، کمی مکث کند چگونه می توان از کسی که هر روز یک برنامه ی جدید در شبکه ی نمایش خانگی تولید می کند و صبح تا شب مشغول مجری گری و حرف زدن است انتظار داشت فیلم خوبی تولید کند؟ در طول تماشای فیلم به این فکر می کردم که مهران مدیری چه زمانی وقت کرده این فیلم را بنویسد و بسازد؟ وقتی صرفاً پول در آوردن بدون در نظر گرفتن هیچ چیز دیگر پیشه ی آدمها بشود فیلم که هیچی کل جامعه از هم می پاشد چیزی که داریم به چشم می بینیم.  وقتی از جامعه فاصله بگیریم و در دنیای خودمان سیر کنیم این جوری می شود.

«ساعت ۶ صبح» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی مهران مدیری و تهیه‌کنندگی علی اوجی است که علاوه بر نقش آفرینی مدیری، مهرداد صدیقیان، سمیرا حسن پور، مونا فرجاد، تینو صالحی و سعید زارعی در آن بازی می کنند. این اثر دومین فیلم بلند سینمایی مدیری در مقام کارگردانی است.
پیش از این منتقدان دیگری هم نسبت به این فیلم مدیری، 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.